Prvi specijalizirani forum za mršavljenje

Voda: zaboravljeni sastojak

Premda mišljenja o nekim od popularnih nutriticionističkih savjeta možda još uvijek nisu usaglašena, jedno je sigurno: uzimanje mnogo tekućine, posebno obične, dobre vode, istinski će koristiti vašem zdravlju.

Nažalost, oni koji se drže tog savjeta su u manjini. U prosjeku dnevno pijemo oko četiri čaše vode, a istodobno unosimo približno jednaku količinu ~ dehiclrirajućih tekućina, npr. kavu i kolu. To nisu dobre vijesti, jer svaki tjelesni sustav, uključujući imunosni, za obavljanje životnih funkcija, poput regulacije temperature i prijenosa hranjivih tvari, ovisi o vodi.

Kako tijelo stalno gubi vodu zbog znojenja, izlučivanja i uklanjanja otpadnih tvari, za rad mu je potreban stalni unos vode. Čak i blaga dehidracija – stanje u kojem se nalazite kad prvi put osjetite žeđ – može za posljedicu imati umor. Usto može biti prijetnja vašem mokraćnom sustavu: istraživanje harvardske Sveučilišne škole javnog zdravlja na 48 000 muškaraca pokazalo je da su oni koji su svakodnevno pili najmanje šest čaša vode imali upola manju vjerojatnost dobivanja raka mjehura od muškaraca koji su pili samo jednu čašu.

Koliko je dovoljno?

Koliko vam je točno potrebno tekućine svakog dana osobna je stvar – ne morate se nužno pridržavati pravila o osam čaša. Zapravo, nitko točno ne zna odakle potječe to pravilo.

Umjesto toga, najbolji način je da pratite boju mokraće i učestalost mokrenja. Blijedožuta mokraća je dobar znak da unosite mnogo tekućine. (Ali, nemojte procjenjivati boju mokraće nekoliko sati nakon uzimanja vitaminskih nadomjestaka jer neiskorišteni vitamini, osobito riboflavin, jedan od vitamina B, daju mokraći jarkožutu boju.) Često mokrenje također je dobar znak, no može biti i uzrokovano lijekovima – koje uzimate ili nekim zdravstvenim tegobama.

Rasporedite unos tekućine na cijeli dan kako bi razina vode u tijelu bila ujednačena, a pijte i kad osjećaj žeđi nestane. Naime, taj se osjećaj gubi brzo nakon što ste počeli piti, mnogo prije nego što ste nadoknadili izgubljenum tekućinu. Izgubljeno možete nadoknaditi bilo kojom tekućinom – vodom, mlijekom, voćnim sokom, čajem ili čak malo gaziranim sokom.

Sportski napitci, koji nadoknađuju elektrolite (natrij i druge minerale koji se gube znojenjem), dokazano će vam nadoknaditi tekućinu pri većim tjelesnim naporima, npr. hodanje na velikim visinama ili utrke biciklima na 30°C.

Rizíčna za vaše zdravlje?

Katkad i voda, koliko god neophodna bila može predstavljati opasnost. Kamo god se okrenuli, naići ćete na neku vijest o jednoj od mnogih stvari koje mogu poći po zlu: primjerice, o podzemnim spremnicima goriva ili spremnicima tvorničkog otpada koji propuštaju i onečišćuju pitku vodu. Herbicidi i životinjski otpad s farmi mogu onečistiti spremnike pítke vode. Na sreću, takvi su problemi zbog djelotvornih zaštita javnih izvora vode iznimno rijetki.

Ipak, stručnjaci se slažu da jedna od opasnosti posebno zabrinjava – rizik od mikroskopskih parazita i virusa koji žive u vodi. Nitko ne zna koliko su takve prijetnje ozbiljne jer su simptomi zaraze (mučnina, želučani grčevi i umor) jednaki onima koje izazivaju želučani virusi i trovanje hranom. Sigurno je međutim, da samo jedan Od tih mikroorganizama – Giardía Lamblía, Cryptosjmrídíum, ili zloćudni sojevi E. coli – može uzrokovati ozbiljnu ili čak smrtonosnu bolest, posebice kod vrlo mladih ljudi te onih s oslabljenim imunosnim sustavom.

IZ BOCE, PROČIŠĆENU ili izravno iz slavine, pijte koju god vodu želite. Važno je da je pijete u dovoljnim količinama.

Što se nalazi u boci?

Voda pakirana u boce često se označava pommovima poput “arteška”, “mineralna” ili “izvorska”. Da bi sve vode bile jednako označene, američki FDA navedo je točne definicije svkog od tih pojmova. Evo njihovih značenja:

1. Voda iz arteških  bunara na površinu se iz podzemnog izvora crpi kroz sloj vode, kamena ili pijeska-dakle prirodnog filtra stručno nazvanog ograničeni akvifer
2. Mineralna voda ne sadrzi manje od 250 čestica po milijunu prirodno prisutnih minerala poput kalcija, magnezija i kalija. Minerali moraju potjecati iz izvora vode ne smiju biti naknadno dodani.
3.  lz pročišćene vode uklonjeni su svi minerali i ostale krute tvari. Ovisno o korištenom postupku, naziva se i destilirana voda, deionizirana voda ili reverzno osmotska voda.
4. Gazirana voda je prirodno zasićena ugljičnom kiselinom. Postupak koji prolazi nakon crpljenja ne mijenja njenu početnu količinu mjehurića. Soda í tonik voda
smatraju se bezalkoholnim pićima jer ne potječu iz određenog izvora i mogu sadržavati šećer, kalorije ili kofein.

SAVJET

Jedite H2O

Kako navodi Journal of the  American Díetetíc Association, mnogo – voća i povrća, osobito lubenica – (sadrži 98 posto vode), krastavaca (96 posto) i salate (94 posto), baš kao í juhe, kuhana tjestenina, slastice sa želatinom i sladoledi,  vašoj prehrani dnevno mogu dodati do  četiri čaše vode.

Kakvu vodu imate kod kuće?

Pokušajte saznati gdje izvire vaša voda, kakve je kvalitete te zna li se za kakvo onečišćenje. Ako je odgovor na posljednje pitanje potvrdan, ustanovite o čemu je riječ te kakve mjere zbog toga valja poduzeti.

Na tržištu također možete naći mnogobrojne filtre za vodu, od onih za uporabu u posudama, do onih koji se učvršćuju na pipu. U svakom slučaju, odlučite li se na kupnju skupite što više informacija o proizvodu kako ne biste kupili nešto što vam ne treba ili nije učinkovito.