Prvi specijalizirani forum za mršavljenje

Kako se dobro osjećati tijekom tjedna posta?

Većina ljudi tijekom posta duboko i čvrsto spava, iako možda ne tako dugo kao u normalnim okolnostima. Kod mnogih koji su prije imali poremećen san tijekom posta san se čak i popravio. Neki od njih mogu i bolje zaspati te neprekidno spavati zbog spoznaje o vremenski ograničenom odricanju od hrane.

Noć tijekom posta

Pripremite se za noć, pri čemu se isključite, svjesno opustite, I pustite da dan dode kraju. Neposredno prije spavanja ne biste trebali gledati napete televizijske emisije.

Radije kratko prošećite ili sjednite u udobnu fotelju pa nešto pročitajte ili slušajte muziku – ukratko, činite nešto što vas veseli i opušta. Sve primljene slike tijekom budnosti djeluju tijekom spavanja I dalje, iako to svjesno ne prihvaćate i sljedećeg se dana obično ničega ne sjećate.

Što olakšava uspavljivanje:

  • Rasteretite glavu. Obilje krvi u glavi nakon misaonog rada, nakon žučne diskusije, možete smanjiti ako prošećete navečer po svježem zraku, uđete u kadu s hladnom vodom (do listova), ako obavite postupnu kupku nogu ili napravite nekoliko sklekova ili čučnjeva.
  • Ugrijte noge.
  • Otvorite prozore. Nedostatak kisika uzrok je ružnim snovima. Isključite grijanje i spavajte uz širom otvoren prozor. Ako vam je hladno, ne zatvarajte ga, već radije uzmite još jednu deku za pokrivanje.
  • Sredstvo za spavanje? Sredstvo protiv bolova? Ostavite se toga ako je ikako moguće. No, za svaki slučaj ih držite u pripravnosti na noćnom ormariću, ako ste ih navikli uzimati. Ako se mučite, uzmite ih, ali prije toga učinite sve kako biste prirodnim putem zaspali.

Ako imate problema sa spavanjem

Na miran i zdrav san može utjecati nelagodnost, tegobe u trbuhu i velika uznemirenost. Možete si sami pomoći i ponovno uspostaviti noćni mir. Obratite pažnju na sljedeće: › Pun želudac ne samo da nerado »uči«, već ni ne spava dobro. Tijekom posta može doći do nadimanja zbog plinova i nelagode prouzročene grčenjem, osobito u vremenu nakon posta.

› Ako se u krevetu budni vrtite na sve strane, ako vas nemir potjera iz kreveta, operite se od glave do pete hladnom vodom (s krpicom za pranje, ne tuširati se!) i ponovno legnite u krevet, ali se nemojte obrisati. Bit ćete iznenađeni kako brzo i dobro djeluje ovo jednostavno sredstvo.

› San u postu može biti površan i kraći. A ako se probudite u vrijeme na koje niste navikli, nemojte se ljutiti, nego prihvatite budnost. Gledajte pozitivno: kad inače imate vremena za neometano čitanje, razmišljanje, pisanje?

Nema izgubljenog vremena

Iskoristite vrijeme. Uživajte u noćnoj tišini ili svitanju dana. Prihvatite misli o svojoj obitelji, svom poslu ili životnoj situaciji kad se u vama pojave. Pripremite papir i olovku.

Zapišite sve što vam padne na pamet. Mnogi su upravo u noćima posta pronašli put do samoga sebe ili dugo traženo rješenje nekog problema. Ili zašto ne biste malo čitali? U svakodnevici često nemate vremena za to? Sada ga imate. I sljedećeg jutra ćete primijetiti da uopće niste umorni.

Osobi koja posti dovoljno je pet do šest sati spavanja – pogotovo ako tijekom dana tri puta prilegne, kako je preporučeno.

Neka vam uvijek bude toplo

Nemojte se čuditi ako su vam tijekom posta ruke i noge češće hladne. Unutarnja »peć« može doduše iz vlastitih zaliha masnoća u tijelu proizvoditi isto toliko topline kao i iz namirnica, ali tijekom posta ona počinje štedjeti – kao da mora čuvati zalihe.

No, možete si pomoći:

  • Odjeća mora biti prozračna, ali topla. Koristite prirodne, tople i upijajuće materijale, kao što su pamuk ili vuna, a rublje neka »diše«. Obujte cipele s potplatima od pluta ili kože -i uz to vunene čarape. Ljeti su idealne otvorene sandale ili drvene natikače.
  • Kretanje proizvodi toplinu i istodobno potiče cirkulaciju. A to također pozitivno djeluje.
  • Topli napici su ugodniji od hladnih. Pijte mnogo čaja ili tople juhe od povrća.
  • Topli oblog na jetri – dnevno u podne ili navečer – također grije (a i pomaže pri izlučivanju).
  • Ako su samo noge hladne, utoplite ih termoforom ili vrućom kupkom. Za one kojima je hladno ili su promrznuti postupna kupka nogu najbolja je zaštita od prehlade
  • Pri kupanju ili plivanju, onome koji posti brže će se ohladiti tijelo nego inače. Skratite vrijeme plivanja i nakon toga se nastojte dobro utopliti.

POSTUPNA KUPKA NOGU

Mlaku vodu (ne vruću) uliti u vjedro do listova. Stavite unutra noge i malo po malo dolijevajte vruću vodu, tako da noge stalno dobivaju novu toplinu. Nakon 15 do 2o minuta cijelo je tijelo toplo. Na kraju noge kratko istuširaite hladnom vodom ili obrišite. Obujte se toplo ili odmah legnite u krevet.

O zastoju…

Većina osoba koje poste osjećaju se nakon prva dva ili tri dana olakšano, opušteno i vrlo dobro. Stekli su povjerenje u posti čude se kako im tako dobro ide. Naravno, nema samo veselja, nego i manjih kriza – češće ujutro ili tijekom nekoliko sati danju. Možemo osjećati tromost, sumnju, malaksalost ili vrtoglavicu.

Natjerati se na djelovanje posebno je važno za  one koji naginju punašnosti ili tromosti. Koga suvišni kilogrami sprečavaju, taj gubi zadovoljstvo u kretanju. A tromi  ljudi u pravilu nisu istrenirani. I upravo je tijekom posta jako važno prisiliti se na kretanje. Ier zajedno s gubitkom na težini, probude se i mišići. Stoga upravo sada trebate biti aktivni.

Kako vam to ne bi baš teško palo, pobrinut će se i kilogrami I koje ćete izgubiti. Vidjet ćete: doći će dan kad će zapreke I tromost biti prevladani, a kretanje će postajati pravo veselje i, malo po malo, prava potreba. A do tada – prisiljavajte se na I to.

Nízak krvni tlak

Osobama s niskim krvim tlakom (ispod 100/60 mm Hg) obično je teže postiti nego ostalima. Slabost, vrtoglavica i smetnje u koncentraciji često ih prate u danima posta.
Njihova cirkulacija treba pomoć:

› Po mogućnosti popijte šalicu blagog crnog čaja s jednom žličicom meda – i to ujutro i u podne nakon obloga na  jetri. Najbolje da čaj popijete dok još ležite. Također, čaj I od ginsenga ili blagi čaj od pelina dobri su za nježno poticanje cirkulacije.
› Za stabilizaciju cirkulacije tjelesne su aktivnosti vrlo važne. Morate samo polako početi.

…i krizama u postu

Za razliku od manjih stanki, prave krize su rijetke kod osoba koje kratko vrijeme poste. No, mogu se pojaviti kod onih koji post provode dulje, 20 iviše dana – a i onda rijetko kod zdravih osoba.

Krize u postu dolaze naglo. Osoba koja posti odjednom se osjeća malaksalo, razdraženo ili melankolično. Rasplamsaju se stare tegobe. Osjeća se bolesno. Takvog dana tijelo ima pune ruke posla sa samim sobom i želi da ga se poštedi.

Odmor u krevetu, toplina i jedan klistir najbolja su pomoć. Uz to treba piti puno vode ili čaja. I čaša mlaćenice (stepka), polako ispijena, čini čuda. Bilo bi potpuno krivo prisiljavati se na napore ili pak odustati od posta. Na kraju, krize u postu su ljekovite. To su sati i dani kada se bolesne i nataložene tvari
posebno intenzivno izlučuju iz naših tkiva i kruže tijelom. Čim se te tvari izluče, kriza nestaje.

SAVJET ZA USPJEH

Isplati se pridržavati tijeka posta prema dnevniku o postu. Dnevno zabílíežite sve o planu jela, tjelesnom i duševnom stanju, tjelesnim i duhovnim aktivnostima. Zapíšite koje ste manje ili veče tegobe imali prije početka tjedna posta. Zabiliežite što je od toga ostalo nakon vremena posta. Razmislite koje su sve dobrobiti posta.

 

Što u postu može biti drukčije?

Nemojte zaboraviti da tijekom posta živite u nekoj vrsti »izvanrednog stanja« u odnosu na svoj uobičajeni, svakodnevni život. Doduše, vaše tijelo nema s tim baš problema, ali se ipak neke njegove funkcije mogu promijeniti. Možda ćete se prepoznati u nekom od navedenih primjera.

Ako vid oslabi…

Katkada se čini da je vid oslabio i da slova kod čitanja »plivaju«. To je zbog toga što tijekom posta očni tlak ponešto oslabi.

Ne brinite se, sve će opet brzo biti u redu, čim završi tjedan. Poslije posta vid je čak i bolji nego prije (vidi u nastavku).

Imajte strpljenja

Ako ste jednom već postili, onda ovaj fenomen poznajete iz vlastita iskustva. Čitate odlomak jednom, pa drugi put I nakon trećeg pokušaja još uvijek ga ne razumijete. Ne dopustite da vas to razdraži; nakon nekoliko dana i s tim će biti u redu.

Kratki predah za mozak

I to vam se može dogoditi tijekom posta: zaboravljate brže ono što je upravo rečeno nego obično. A može se dogoditi da zaboravite važne rokove, pa čak i svoj telefonski broj. Često ne možete naći pravu riječ. Nemojte se čuditi: pa i um treba ponekad odmor. Slabija koncentracija i pamćenje potpuno su normalni jer se vaš mozak isključuje nakon prethodnih opterećenja. I upravo to treba (i smije) učiniti.

Kretanje umjesto tromosti

Tijekom posta važno je ne zapustiti se, već se prije svega prisiliti nešto raditi. Prošećite 10 minuta po svježem zraku.
Većinom kriza brzo prode. Ako osjećaj malaksalosti, usprkos šetnji, sportu i igri, ne nestaje, otiđite u mirnu sobu, legnite I čitajte ili spavajte.

Seksualni nagon

Tijekom posta može se privremeno promijeniti i seksualni nagon. Hoće li se on smanjiti ili povećati, ovisi 0 pojedincu.
No, jedno je sigurno: nakon posta vaša će potencija u svakom slučaju biti bolja i uravnoteženija, normalnija nego prije.

 

Neredovite mjesečnice

Kod žena može doći do pomaka mjesečnice zbog posta. Tko se prirodnim načinom štiti, trebao bi kod spolnog odnosa svakako koristiti i dodatna zaštitna sredstva, a ne se samo osloniti, kao inače, na neplodne dane. Samo krvarenje može biti slabije ili jače nego inače – to je ionako različito kod žena
(kao i užitak u seksu). Nakon posta i po tom se pitanju stvari normaliziraju.

POST I JO-JO EFEKT

Onaj tko se nakon posta pridržava pravila o prekidu posta, brižljivo se odnosi prema svom tijelu u obnovi prehrane i jede uravnoteženo, ne treba se bojati jo-jo efekta. Samo onaj tko se nakon posta i vremena obnove prehrane vrati starim navikama prehrane, ponovno će se udebljatí – í to brže nego što bi htio.

Zato si ostavite dovoljno vremena za »školu prehrane«.

Smanjenje težine: pozitivan dodatni učinak

Onaj tko se odluči na post ne želi samo svoje tijelo osloboditi štetnih tvari, nego izgubiti i nekoliko suvišnih kilograma.

Primjerice, muškarac i žena poste zbog umjerenog viška kilograma. Krivulja kod žene pokazuje ravnomjerno kretanje prema dolje i gore. Kod muškarca, suprotno, krivulja naglo pada prvog i trećeg dana posta i penje se više drugog i trećeg dana obnove (vidi grafikon). To je tipično za osobe s povećanim sadržajem soli i vode u tkivima.

Četvrtog dana posta smanjenje težine je kod muškarca ravno nuli. Njegovo tijelo zadržava vodu. I to je sasvim normalno. Rezerve soli se otapaju u tkivima i često se tek sljedeći dan izlučuju kroz bubrege. Težina tako može mirovati danima. Nema nikakvog razloga da se time kvari raspoloženje.

Stvarni gubitak na težini nakon tjedna posta vidi se ujutro prvog dana nakon posta: u našem primjeru žena je izgubila 3 kilograma, a muškarac čak 4. Pri tome je žena izgubila oko 1,8 kilograma masnog tkiva, muškarac oko 2,5 kilograma.

Kako samo 1 kilogram masnog tkiva daje 6000 kilokalorija, lako se može izračunati koliko je energije na raspolaganju uz dnevno sagorijevanje masnoća: ženi 1500 kilokalorija, a muškarcu 2100 kilokalorija na dan. A s tom se količinom vrlo dobro može živjeti, raditi, baviti se sportom, misliti. Nema gubitka energije, živosti i veselja, unatoč gubitku na težini. I još mala utjeha za žene: muškarci, doduše, izgube više, ali i brže ponovno dobiju kilograme.

Pa ako je netko imanje izgubio, ipak potpuno uživa u koristima posta.

Vaša težina

Radi boljeg pregleda, bilo bi dobro da i sami pratite promjene u vlastitoj tjelesnoj težini. Na idućoj stranici naći ćete osobnu tablicu težine i osobnu krivulju težine. Ujutro, na dan rasterećenja, zabilježite u tablicu svoju početnu težinu. Tijekom posta važite se svakog jutra i zapisujte težinu. Utvrdite pravilo vaganja: primjerice, važite se svakog jutra nakon mokrenja u spavaćici ili pidžami, ili pak nagi nakon stolice i tuširanja. Što god da izaberete, okolnosti bi uvijek trebale biti iste. Samo tada ćete dobiti realnu bilancu težine – a nju onda utvrdite  ujutro prvog dana poslije posta.

A kod problema s težinom?

Svoju težinu kontrolirajte i daljnjih tjedana i mjeseci. Redovitim vaganjem najbolje ćete kontrolirati i održavati težinu.

Vagu smjestite u kupaonici tako da je ne možete previdjeti. A na dohvatu ruke neka vam bude tablica težine i olovka za zapisivanje. Tada će vaganje postati osobni ritual.

Preporučujemo da pročitate i slijedeće članke:

Dobre i loše strane posta!

Učinkoviti postovi

Kako najbolje postiti?

Recepti za post – dani rasterećenja, recepti za juhe i sluzna jela

Kako izgleda tjedan posta?

Pravilno postiti je lako

Sve dobrobiti posta

Prekid posta i obnova prehrane

Tijelo u vrijeme obnove

Kako živjeti bolje nakon posta?

Što je ljekovit post?

Tjedan posta ukratko